Jak postępować w przypadku utraty danych z dysku twardego

W związku z tym że wiele osób ostatnio zgłasza się do mnie z nośnikami z których dane zostały usunięte w różny sposób chciałbym przybliżyć trochę jakich błędów nie popełniać i dlaczego. Przede wszystkim muszę zaznaczyć:

W przypadku jakiejkolwiek utraty danych z nośnika należy go natychmiast wyłączyć.
Co to oznacza?

Że bezwzględnie nie należy kontynuować pracy na komputerze z podłączonym nośnikiem. Jeżeli jest to pamięć przenośna (pendrive, karta SD, zewnętrzny dysk itp.) należy odłączyć urządzenie od systemu. Jeżeli jest to dysk wewnętrzny komputera nalezy wyłączyć komputer odłączyć zasilanie i wyjąc baterię.

Dlaczego nie można dalej pracować na nośniku?
 Powodów jest kilka:

  1. system operacyjny w trakcie pracy zapisuje pewną liczbę danych na dysku twardym, każdy taki zapis powoduje zamazanie utraconych danych. 
  2. w przypadku uszkodzenia głowicy dysku podczas pracy może ona doprowadzić do uszkodzenia fizycznego struktury tależa co uniemożliwi jakąkolwiek naprawę. 
  3. jeżeli problemy stwarza inny podzespół komputera może dojść do trwałego uszkodzenia. 


Co dalej?
 Rozwiązań jest kilka:

  1. Oddanie dysku w ręce profesjonalistów takich jak http://www.krollontrack.pl/ gdzie mamy pewność że jeśli coś się da odzyskać to tak będzie. 
  2. Oddanie dysku w ręce specjalistów jak serwisy komputerowe, gdzie jakość zależy od wiedzy i doświadczenia. 
  3. Samodzielna próba odzyskania danych. W zależności od istotności danych należy wybrać odpowiednią opcję. 


W przypadku samodzielnego odzyskiwania danych należy pamiętać bezwzględnie o kilku rzeczach:

  1. Dysk powinien być zabezpieczony sprzętowo przed zapisem (odpowiednia blokada lub urządzenie)
  2. W pierwszej kolejności należy wykonać kopię zapasową dysku na inny nośnik.(kopia niskiego poziomu) 
  3. Po wykonaniu kopii nośnik oryginalny należy zabezpieczyć. 
  4. Dane uzyskane w procesie odzyskiwania danych mogą nie być kompletne.

Komentarze